Sammanfattning av året 2020

Apr 9, 2021

För CargoCare har året 2020, precis som för de flesta företag, varit ett år av uppgångar, nedgångar, osäkerhet och förändringsprocesser, med grund i den rådande pandemins spår. En tuff vår av osäkerhet och produktionsstopp varvades med en lönsam höst och stora transportvolymer. Samtidigt har den konjunkturnedgång som de flesta trodde skulle inträffa under 2020, med tydliga indikationer redan från hösten 2019, blivit uppskjuten.

Redan i slutet på 2019 började transportbranschen känna av en förändring i den länge ihållande högkonjunkturen. Magdalena Andersson, Sveriges finansminister, gav ständiga indikationer på att att konjunkturen hade börjat svikta och vi på CargoCare började rusta för en nedgång. Samtidigt investerade vi i ett nytt affärssystem, som skulle effektivisera våra interna processer och förenkla arbetet generellt. 

I starten på 2020, närmare bestämt, Januari och Februari började konjunkturen sjunka och samtidigt uppdagades ett nytt problem i Kina, Corona-pandemin. Till att börja med kände vi av små signaler, som sedan ökade och slutligen tvärstannade i stort sett hela den kinesiska tillverkningen. Detta bidrog även till en lamslagning av den Europeiska industrin, där komponenter och råvaror fattades. Volymerna i Kina dog ut och det fanns varken något att transportera till eller från landet.

Under mars drog sig pandemin in i Europa på riktigt, med start i Italien och sedan en stor våg över resterande europeiska länder. De största industrierna stängde ner och vi på CargoCare kände framförallt av nedstängningen från stora aktörer i automobil- & bilbranschen. Trots att dessa aktörer inte är direkta kunder till oss, så har vi ett flertal underleverantörer till dessa som kunder, pandemins effekter påverkade med andra ord alla led. Trots pandemins intåg kunde vi fortsätta transportera gods och varor till många andra kunder, utanför tung industri- och automobilbranschen.  

Med start i Mars sjönk våra volymer kraftigt. Våra projekt inom effektivisering och nytt affärssystem som vi startade under hösten 2019, kom rätt i tiden. När arbetsbelastningen minskade, så fick vi också möjlighet att fokusera på andra delar av verksamheten t ex nytt affärssystem.

Hela vägen från framförallt Mars till Juni kände vi av de negativa effekterna av Corona-pandemin. Men även om vi kände av det, så höll vi volymerna på en hygglig nivå och känner att vi har klarat oss igenom pandemin på ett bra vis så här långt! 

Den konjunkturnedgång som var tänkt under 2020 hade kommit av sig, och när tillverkningen drog igång ordentligt igen under sommaren 2020 var alla i stort behov av nya transporter. Det resulterade i att hösten förra året blev betydligt bättre än hösten 2019 vilket jämnade ut det totala resultatet för helåret. Med vårt nya affärssystem har vi samtidigt kunnat arbeta hemifrån utan problem, något som hade varit betydligt tuffare med det gamla affärssystemet. 

Den största skillnaden under pandemi-året 2020 kontra tidigare år har framförallt varit införsäljningen av nya kunder. Det inkom en stor del nya kunder, men försäljningen är inte där vi vill att den ska vara. Det har varit tufft att få till nya kundkontakter, framförallt i vår bransch, där mycket möten utspelas fysiskt – något som inte varit möjligt med tanke på smittorisken.

Vi på CargoCare sätter kunden främst och bryr oss hela vägen, tveka inte på att höra av dig om du vill ha en offert eller om du har funderingar. Du kan hitta underlag för detta här: Kontakt.

Fler artiklar

Transportföretag

Transportföretag

CargoCare är en av de största privatägda transportföretagen i Sverige som erbjuder effektiva fraktlösningar över hela...

LTL – Ska du frakta partier?

LTL – Ska du frakta partier?

Har du behov av att frakta mindre partier och inte en hel lastbil? Här förklarar vi vad LTL står för, hur LTL påverkar...